Een goede gemeente luistert écht naar haar inwoners.
Een goede gemeente luistert écht naar haar inwoners. Foto: jaarverslag ombudsman

Gemeente moet sneller reageren op klachten

Algemeen 474 keer gelezen

De gemeente Nissewaard reageert nog steeds te laat op klachten van haar inwoners. Regelmatig worden de wettelijke afhandelingstermijnen overschreden.

In het jaarverslag 2019 vraagt ombudsman Anne Mieke Zwaneveld de gemeente hier serieus aandacht aan te besteden.

'Ook vorig jaar heb ik de gemeente Nissewaard aangesproken op de trage afwikkeling van klachten, vooral bij aanvragen op grond van de Wmo. Helaas zie ik onvoldoende verbetering', zegt Zwaneveld.

In 2019 ontving het bureau van de ombudsman in totaal 112 telefonische en schriftelijke vragen en klachten over de gemeente Nissewaard. Dit is een toename van 12% ten opzichte van 2018 (100).
Net als in 2018 kwamen de meeste klachten binnen over de afdeling Inkomen en over de afdeling Zorg & Samenleving. 'Dit zijn de afdelingen waar kwetsbare inwoners terecht komen met hun hulpvragen, dus daar is het des te belangrijker dat de dienstverlening van de gemeente op orde is', stelt de ombudsman.

In het jaarverslag beschrijft de ombudsman diverse zaken, waarmee zij te maken kreeg. Traagheid en gebrek aan afstemming hebben soms nare consequenties voor de klagers. Zwaneveld: 'Bij complexe zaken, bijvoorbeeld als een inwoner een beroep doet op meerdere vormen van ondersteuning, kan het makkelijk fout gaan. Het is belangrijk dat inwoners die hulp nodig hebben, deze zo snel mogelijk krijgen'. Als voorbeeld noemt zij de heer R. die nadat hij uit de maatschappelijke opvang is gezet, drie maanden moet wachten op een uitkering en toekenning van zijn Wmo-aanvraag.

Als derde afdeling wordt de afdeling Stadsbeheer genoemd. Daarover kreeg de ombudsman in 2019 meer klachten binnen dan het jaar ervoor. Een van de klachten ging over het 's avonds laat legen van ondergrondse vuilcontainers. De bewoner zocht contact met de ombudsman omdat hij het niet eens was met het feit dat de containers tussen 6.00 en 22.00 uur geleegd mochten worden. Op het moment dat de ombudsman de gemeente laat weten dat er een onderzoek ingesteld wordt, geeft de gemeente aan dat het tijdvak ingekort is van 9.00 tot 18.00 uur.

Wie een klacht heeft over de gemeente en niet tevreden is over de manier waarop de gemeente de klacht oppakt, kan de kwestie met een medewerker van de ombudsman bespreken. In verband met de coronacrisis is het 2-wekelijkse inloopspreekuur in Spijkenisse tijdelijk opgeschort. Wel kan men op afspraak terecht op het spreekuur in Rotterdam. Kijk voor een actueel overzicht van de bereikbaarheid van de ombudsman op www.ombudsmannissewaard.nl.

Op deze website is ook de volledige tekst van het jaarverslag 2019 te vinden.

Kijk voor het laatste lokale nieuws uit Nissewaard op www.grootnissewaard.nl

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

Uit de krant