Het wel of niet aanleggen van de A4-zuid levert altijd stof tot discussiëren op.
Het wel of niet aanleggen van de A4-zuid levert altijd stof tot discussiëren op. Foto: a4zuid.nl

Lezers schrijven: de A4-zuid discussie

Algemeen 928 keer gelezen

En ja hoor, daar is ie weer…. De A4-zuid discussie. Een gezellige discussie tussen doven en mensen die slecht lezen. Ook vooral tussen politici die helemaal geen zetels hebben in Den Haag. Maar vooral met zure stukjes van Alfred Blokhuizen. Hij sneerde al gauw: 'Deze keer staat de A4-zuid niet meer op het verlanglijstje van de bestuurders' en dat klopt. Want vooraf was er uitdrukkelijk aangegeven: je mag alles noemen behalve de A4-zuid. Zoiets als: je mag alle wegen naar Rome benoemen, behalve de kortste. Nu is Alfred toch al heilig overtuigd van zijn GroenLinks sprookje. Nu wat feiten: vanaf Spijkenisse naar Bergen op Zoom: 71.8 km via de huidige A15 route. Besparing met A4-zuid 15 km. Nu is het 'slechts 15 km' dat is ~1 liter brandstof, slechts € 1.70. En die tijd: wanneer we plankgas zouden kunnen rijden op dat tracé besparen we 13 minuten. We blijven maar haast houden, aldus Alfred Blokhuizen. Nu zijn voor ons in het Botlekgebied de havens een belangrijke bron van inkomsten. Vroeger voor de vele mannen die hun handen gebruikten. Vandaag de dag als innovatieve basis voor nieuwe ontwikkelingen in de overslag. Van handwerk naar kennis. Deze kennis is echter niet exclusief voor de Botlek. Ook de havens van Antwerpen en Moerdijk maken veel gebruik van de hier opgedane kennis. Er wordt wat op en neer gereisd. Nog een speld door de GroenLinksdroomballon van Alfred Blokhuizen. Wil de ondernemende bewoner van deze regio liever met het openbaar vervoer? Ik denk het zeker niet: 1 uur en 47 minuten doen we dan inmiddels over de reis. Heb ik het alleen nog maar van station naar station. Niet eens over aankomen op de daadwerkelijke bestemming. Nee, soms loont asfalt. Oja, die 200.000 euro per strekkende meter? Ik weet niet van welk soort asfalt deze weg wordt gemaakt, maar de cijfers van CE Delft, welke dit heeft berekend aan de hand van een aantal modellen tonen een ander bedrag, namelijk 10.000.- per meter. Zo jammer dat er dus een column wordt geplaatst welke zand in onze ogen moet strooien. Met cijfers die niet kloppen en met het deels weglaten van feitelijkheden. Jammer dat er dus geen controle is op de inhoud. Maar ja, wie schrijft die blijft?

Ter verantwoording.. en dat is dan weer wat AB doet. Selectief shoppen en opkloppen: Vraag: Hoeveel kost de aanleg van 1 kilometer snelweg gemiddeld? Antwoord: Bij de aanleg van een weg moet rekening gehouden worden met een flink aantal factoren. De kosten van een km snelweg variëren sterk afhankelijk van het ontwerp, de omgevingssituatie, de ondergrond en of het nieuwbouw (aanleg, verbreding) of renovatie betreft. Uitgaande van een nieuwe autosnelweg met 2x3 rijstroken en een vluchtstrook, variëren de kosten van € 10 tot € 50 miljoen per km (incl. BTW, exclusief apparaatskosten). Dit zijn de totale investeringskosten voor een weg bewegwijzering, bermbeveiliging en verlichting. Bijkomende kosten zijn onder meer de uitgaven voor verkeerssignalering en geluidwerende voorzieningen, beplanting, bodemsanering en eventuele sloopkosten. Ook de kosten voor kunstwerken zoals viaducten, bruggen, faunapassages, verdiepte liggingen en tunnels zijn hier nog niet in meegenomen. Als men die ook in beschouwing meeneemt kunnen de kosten wel oplopen tot boven € 100 miljoen per km.

Mario Guagliardo

Voor deze rubriek komen slechts in aanmerking brieven waarvan de naam en het adres van de afzender bij de redactie bekend zijn. Indien gewenst, wordt de brief in de krant ondertekend met 'naam en adres bij redactie bekend'. Plaatsing in deze kolommen geschiedt buiten verantwoordelijkheid van de redactie en hoeft dus niet in te houden dat de redactie het met de inhoud eens is.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

Uit de krant