Afbeelding
Foto: stock

Stichting Reis met je Hart wil op Vakantiebeurs reizigers inspireren

Actueel 201 keer gelezen

De economie draait als een tierelier en dus gaat Nederland gemiddeld weer zo'n twee keer per jaar op vakantie. Als de ene reis erop zit, begint kortom de voorpret van de volgende vakantie. Normaalste zaak van de wereld, toch? Niet helemaal, want tussen alle berichten over stijgende aandelenkoersen door, sloop onlangs het bericht over armoede in Nederland via de journaals de huiskamers binnen. Enkele honderdduizenden mensen in Nederland blijken onder de armoedegrens te leven, vaak buiten hun eigen schuld. Slechts één keer per jaar op vakantie is voor hen op eigen kracht al een bijna onbereikbare droom, laat staan twee keer per jaar. Juist voor die mensen zet de stichting Reis met je hart zich in.

"Mensen met financiële problemen hebben vaak te maken met ongekend veel stress. Zij moeten continu knokken en kunnen nooit de boel de boel eens laten. Op vakantie gaan is simpelweg financieel onhaalbaar, dus zij kunnen ook nooit hun hoofd eens leegmaken. Juist daarom ben ik de Stichting Reis met je Hart begonnen, want zelfs een korte vakantie van een paar dagen biedt al veel afleiding, een stukje geluk én nieuwe energie, zo blijkt telkens weer'', vertelt Mila Emonds. In 2008 op het dieptepunt van de crisis kreeg armoede voor haar een gezicht en besloot ze er iets aan te gaan doen. "Zelf is me niets overkomen, maar in die jaren zag ik wel mensen om me heen ontslagen worden en van de ene op de andere buiten hun schuld in de financiële problemen komen. Ik heb gezien hoeveel stress en spanning dat oplevert. Dat is niet goed en zeker niet gezond. Daar moeten we met zijn allen iets aan doen, hulp bieden als het even kan", zegt de bevlogen idealist.

Zo gezegd zo gedaan; in 2015 zag de Stichting Reis met je Hart het levenslicht, vrijwel vanaf het begin ondersteund door talloze partijen uit de reisindustrie waaruit Emonds zelfs ook afkomstig is. "De reisindustrie blijkt ongekend betrokken en het kostte me eigenlijk niet veel moeite om bedrijven als Sunweb, TUI, Transavia, KLM en Neckermann tot partner te maken. Inmiddels hebben we meer dan 100 partners variërend van grote reisbedrijven tot individuele mensen die een vakantiehuis beschikbaar stellen. De ondersteuning vanuit de branche is dus overweldigend en hartverwarmend en dat wil ik zeker gezegd hebben!'' 

"Ons concept is eenvoudig en dat willen we dit jaar nadrukkelijk onder de aandacht brengen onder bezoekers van de Vakantiebeurs. Dat zijn in de regel mensen die veel reizen en naar Utrecht komen om inspiratie op te doen voor hun volgende vakantie. Volstrekt legitiem natuurlijk, alleen wij hopen ze ook te inspireren om te helpen. Misschien kennen ze namelijk zelf wel iemand in hun omgeving voor wie een vakantie niet is weggelegd. Als dat zo is kunnen zij hen nomineren via onze site. Wij nemen dan contact op met die genomineerden om hun verhaal te horen. Vervolgens gaan we aan het werk en zoeken een passende vakantie voor hen. Dat kan een midweek zijn in een bungalowpark of een vliegreisje naar het buitenland waarbij we ook de bijkomende kosten en het leefgeld voor onze rekening nemen. Dat betalen we van de donaties die we krijgen en de reizen worden dan verzorgd door onze partners op basis van beschikbaarheid. Zo sturen we dit jaar alleen al 300 gezinnen op vakantie en hun verhalen delen we met de partners en de wereld via onze website en social media. Ik zou willen zeggen: lees die verhalen, want dan ga je bij wijze van spreken direct doneren!''

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

Uit de krant