Foto: PR
Foto: PR Foto: PR

Lezers schrijven

Actueel 506 keer gelezen

12 juli 2018 was een historische dag voor de woonwagenbewoners in heel Nederland. Na jaren lange inspanning van de nationale ombudsman, het college van rechten van de mens, belangengroepen en actie comité is er een doorbraak tot stand gekomen.

De rijksoverheid verbied het zogeheten uitstervingsbeleid van woonwagenstandplaatsen. Dit uitstervingsbeleid was erop gericht het aantal standplaatsen op woonwagencentra te verminderen met als gevolg dat de woonwagencultuur uiteindelijk zou gaan verdwijnen. Dit heeft tot veel onvrede geleid binnen de woonwagen gemeenschap in heel Nederland. Door middel van het nieuwe beleidskader is dit vanaf 12 juli j.l. niet meer mogelijk en ook verboden. Het nieuwe beleidskader is opgesteld en moet ervoor zorgen dat gemeente en coöperaties dit ook gaan naleven.

In het kort uitgelegd houdt het nieuwe beleidskader het volgende in:
1.de gemeente stelt het beleid voor woonwagens en standplaatsen vast als onderdeel van het volkshuisvestingsbeleid.
2. Het beleid dient voldoende rekening te houden met het voldoende ruimte geven aan de woonwagencultuur en woonwagen bewoners.
3. Hiervoor is nodig dat de behoefte aan standplaatsen opnieuw geïnventariseerd wordt en gearchiveerd wordt.
4. De ontruimde bestaande standplaatsen moeten weer verhuurd en of verkocht worden aan wachtlijstkandidaten
5. Het beleidskader spreekt over een redelijk termijn om in aanmerking te komen voor een standplaats.
6. Coöperaties voorzien in de huisvesting van woonwagenbewoners voor zover deze tot de groep behoren (vele zijn in woningen terecht gekomen tot hun verdriet).
7. Het afnemen of ontruimen van standplaatsen is niet toegestaan (in Spijkenisse gaat dit al om vier standplaatsen die dicht gegooid zijn door de gemeente in het verleden).
Door dit nieuwe beleidskader is er weer hoop voor de woonwagenbewoners en voor de komende generaties. Nu is eindelijk wettelijk vastgelegd dat de woonwagencultuur beschermd gaat worden en niet meer mag verdwijnen. In 2014 heeft de gemeenschap zelf een aanvraag gedaan om op de lijst van cultureel erfgoed te komen en dit is dan ook toegewezen waar de gemeenschap heel blij mee was.

Direct op 12 juli j.l. is er een brief naar de gemeente Nissewaard verstuurd met hier in de volgende vragen:
1. Werkt de gemeente Nissewaard mee aan het uitvoeren en naleven van dit nieuwe beleidskader? En wie zet zich daar actief voor in?
2. De cultuur van de woonwagenbewoners Sinti en Roma kan alleen voortbestaan als er standplaatsen worden aangelegd en direct heropening van gesloten standplaatsen. Zet de gemeente Nissewaard zich daarvoor in?
3. In het beleidskader staat dat er op redelijke termijn zicht moet zijn op toewijzing van standplaatsen. Op welke termijn zal de gemeente dit gaan uitvoeren?
Op deze vragen heeft de gemeente helaas nog steeds niet geantwoord. Gelukkig is er een initiatief genomen om een handtekeningenactie te houden en deze handtekeningen worden eind deze maand aangeboden. Het is de hoogste tijd dat de reizigers zich plaatselijk en regionaal gaan organiseren om correct en duidelijk de communicatie aan te gaan met gemeente en coöperaties. En niet zoals ik het verleden van het kastje naar de muur worden gestuurd. Het bed is zeker nog niet gespreid maar het pad is geëffend. Waar een wiel is, is een weg. Mochten mensen zich geroepen voelen zich in te zetten of de uitvoering van het beleid te steunen zijn zij van harte welkom en kunnen contact opzoeken met de Facebook pagina woonwagenwet NL actiecomité.

Charlotte Verhagen

Voor deze rubriek komen slechts in aanmerking brieven waarvan de naam en het adres van de afzender bij de redactie bekend zijn. Plaatsing in deze kolommen geschiedt buiten verantwoordelijkheid van de redactie en hoeft dus niet in te houden dat de redactie het met de inhoud eens is.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

Uit de krant