Afbeelding
Foto: Paul de Haas

Lezers schrijven

Actueel 239 keer gelezen

Zal beginnen met mijn personalia:
J.Jonkers, gepensioneerd Rijnmond Loods en ex kapitein GHV.

Uw artikel met aandacht voor de A15, tunnel en brug is mij uit het hard gegrepen en mijn compliment voor de schrijver er van want hij heeft het begrepen en komt met oplossingen. De oplossingen/voorstel betreffende de regulering van de max snelheid en afbakening van lanes voor vracht onderschrijf ik. Kost weinig en resultaat is direct.

Nu de brug.
Zogenaamde spits sperringen zijn zeer gebruikelijk en goed te regelen voor de scheepvaart, zij zijn dat zelfs gewend, over de hele wereld waar dit noodzakelijk is gebeurd het al.Wel zijn er altijd mogelijkheden voor heel bijzondere transporten maar die zijn zeer zeldzaam en lang van te voren bekend.

De Rijnvaarthoogte is vastgesteld en is ongeveer 11.40 m. Maar bij hoge waterstanden is die zelfs in Duitsland niet altijd aanwezig. Hier in Holland ligt op het traject naar Duitslandop de Waal bij Zaltbommel de eerste vaste brug en die ligt op de minimale rijnvaarthoogte overeen gekomen.

Nu de huidige situatie voor de Botlek en Spijkenisse brug. De Spijkenisse brug moet nu al regelmatig open voor hoge binnevaart schepen die niet de Rijn opgaan. Richting Moerdijk en wellicht Vlissingen. Antwerpen zou kunnen maar dan via Vlissingen want het RijnScheldekanaal heeft een hoogte van plm 9.2 m. In de wat oudere zeevaart was het heel gewoon om op de tijd te varen van bruggen die afhankelijk waren van de trein tijden.

Dus nu met de verbeterde manouvreereigenschappen kunnen ook zeevaart schepen best hun passage tijden aanpassen en dat zullen echt geen grote problemen zijn voor hun los/laad en ligtijden.

Wel is er een klein nadeel.
Dat er dan geklusterd wordt, voorstrooms gaat eerst en dan de tegenstrooms wachtende. Het opgang komen van stilliggende schepen kost tijd. Kijk maar eens bij een stoplicht voordat de rij in beweging is. Met schepen zal dat veel langer duren omdat er nu eenmaal geen echte rem in zit, dus marges inbouwen. Maar dat is dan na de spits.

Maar afsluitend: Het sluiten in de spitsen kan makkelijk met het daardoor in die beide spitsen ontlasten van de tunnel zal een geweldig oplossend effect geven. Verlaag snelheid bij de tunnel tot max 80 km en handhaaf.

Er van uitgaande dat u met deze bijdrage iets heeft.

Met vriendelijke groet.
J.Jonkers

Voor deze rubriek komen slechts in aanmerking brieven waarvan de naam en het adres van de afzender bij de redactie bekend zijn. Indien gewenst, wordt de brief in de krant ondertekend met 'naam en adres bij redactie bekend'. Plaatsing in deze kolommen geschiedt buiten verantwoordelijkheid van de redactie en hoeft dus niet in te houden dat de redactie het met de inhoud eens is.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

Uit de krant